Akal menidakkan,tapi hati mengiyakan..Itulah realiti,terima dan hadapinya...

Productivity begets Productivity


Importance of Salah on time as a productive habit that every Productive Muslim and Muslimah should establish in the workplace. 

         No excuses. No exceptions.

Today we'll look into ways to stay focused at work and avoid distractions.

Normally, people blame technology for their distraction. They'd say that they are less focused because of Facebook or Twitter or their phones... etc. 
However, I would argue that technology is not to blame but we are to blame! 
We allow such technology to distract us mainly because of the pleasure senses it activates whenever it delivers those new messages from our friends or followers. 
Definitely more interesting than the boring report we're working on!

So how do we manage to stay focused during the day at work? Here are a few tips:

1. Plan exactly what you'll do as soon as you arrive at work in the morning. 
Sit down with a pen and paper and plan what you'll do during that day hour by hour (I normally encourage that you do this the night before, however you can also do this at work when you arrive).

2. Do NOT open your e-mail first thing in the morning (and definitely not Facebook/Twitter/or any other time wasting activity).
This would just kill your productivity early in the day and it'll be hard to snap back into work mode after that.

3. Get ONE important task done early in the day.  
Choose ONE big task and spend a good 90 minutes to get it done. If you are able to complete it or achieve good progress on it, you'll have such a sense of achievement that you'd not want to waste the rest of the day getting distracted.

As I always say, laziness begets laziness and productivity begets productivity. If you start your day right with the right planning, getting one important task done and don't start your day with e-mails or Facebook/Twitter/Youtube... etc, you'll have a far more focused day in sha Allah.

cc : Productive Muslim

Lukisan Alam

"..sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambahkan nikmat-Ku kepadamu, dan jika kamu mengingkari nikmat-Ku maka sesungguhnya azabKu sangat pedih.." 14:7

Kebiasaannya bila kita dikurniakan nikmat,rezeki,kegembiraan mahupun kelebihan, apa yang kita akan lakukan????????


BERSYUKUR!!!!!!

ya!!! itulah yang sepatutnya kita lakukan...
tapi......

jika kita diberikan kekurangan,kecacatan,kemiskinan,kedukaan,ujian......
bersyukurkah kita???? berapa ramai yang bersyukur??????
(sambil tersenyum kelat@mungkin berkerut memikir)
tepuk dada tanya iman.....

saya pasti mungkin segelintir diantara kita yang bersyukur bila ditimpa ujian..jika diukur peratusannya mungkin dari 100% hanya 5%-10% yang bersyukur dan berlapang dada bila ditimpa ujian...

sedarkah kita???????
sangat-sangat beruntung bagi mereka yang selalu bersyukur dan bersabar. Banyak kelebihan yang diberikan oleh Allah kepada mereka yang bersyukur dan bersabar dengan ujian kurnianNya...yang pasti dapat PAHALA....jikalah pahala dapat dilihat dengan mata kasar macam dapat DUIT, mesti ramai yang akan bersifat begini kan...sabar,syukur,dan banyak lagi..tapi Allah itu AL-HAKIM,Dia tahu apa yang terbaik buat hambaNya...

Allah S.W.T. berfirman :
 "..mereka yang sabar dalam musibah,kemiskinan dan ketika peperangan. merekalah orang-orang yang benar dan merekalah orang-orang yang bertaqwa ; memelihara dirinya dari kejahatan". 2:177

bak kata-kata orang puteh -->
" after every storm there is a a rainbow "
Walau apa jua ujian yang diberikan, kuatkan semangat dan azamkan tekad. Yakin dengan janji Tuhan..biar kita miskin, biar kita cacat, biar kita buruk..asal hidup mendapat berkat dariNya...selalu memandang orang yang kurang dari kita..bukan untuk merendahkan mereka, tapi supaya kita ambil iktibar darinya..syukur kita masih ada apa yang mereka tiada..insyaAllah rasa syukur itu akan lahir...

Fikirkan setiap kekurangan yang diberikan pasti ada kelebihan yang menanti, yang mana kita sendiri tidak mengetahuinya melainkan setelah kita memperolehinya...dan begitulah sebaliknya..kita diciptakan tidak sempurna,bahkan memerlukan antara satu sama lain untuk saling melengkapi..

Ingat!!!! Kekurangan itu hebat..so jangan pernah rasa rendah diri dengan kekurangan yang ada. Apa yang Allah kurniakan mempunyai kelebihan dan keberkatan tertentu..yang penting yakin denganNya...

Nah layan-layan lagu ni, mana tau tersentuh hati kita ni....

Hidup tak selalunya indah
langit tak selalunya cerah
suram malam tak berbintang
itulah lukisan alam
begitulah aturan Tuhan

jadilah rumput nan lemah lembut
tak luruh dipukul ribut
bagai karang didasar lautan
tak terusik dilanda badai

dalam suka, hitunglah kesyukuranmu
dalam senang, awasi kealpaanmu
setitis derita melanda
segunung kurnianNya

usah mengharapkan kesenangan
dalam perjuangan perlukan pengorbanan
usah dendam berpanjangan
maafkan kesalah insan

dalam diam, taburkan baktimu..
dalam tenang, buangkanlah amarahmu..
suburkanlah sifat sabar 
dalam jiwamu itu
didalam jiwamu itu.



" dan taatlah kepada Allah dan RasulNya dan janganlah kamu berbantah-bantahan,yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan hilang kekuatanmu dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah berserta orang-oarng yang sabar ". 8:46



tulisan kali ni mengikut mood--> ngah exam fever sebenarnye..
apa jua natijahnya nanti,terima dengan tabah,sabar n syukur...syukur....syukur....
tawakkal-usaha-tawakkal....serahkan segala kepadaNya..
duduk baik-baik..study rerajin... =)



Rahmat Ujian...

Allah itu SATU..apa yang terjadi pada kau juga akan berlaku pada aku...sama atau tidak sahaja ujian diberikanNya kepada aku...kau diuji sekarang kerana Dia sayangkan kau...Dia tahu kau mampu hadapinya..berada disisi keluarga tercinta boleh menguatkan diri kau...jangan sedih,,hampa,,putus asa...teruskan usaha,minta padaNya agar dithabatkan pendirian diri,tabah mengharunginya walau apa yang terjadi nanti..

aku disini hanya mendoakan kau agar mendapat kejayaan dalam apa jua yang kau inginkan...jatuh bangun itu adat hidup..jangan kau biarkan diri kau selamanya jatuh,hidup perlukan pembaharuan,ingat!! Allah tidak akan mengubah nasib seseorang melainkan dirinya sendiri yang ingin berubah..aku tau kau mampu lakukan..do your best my friend!!!!!
aku sayang kau..jangan sedih eh...kau tulis kesedihan dipasir biar ia disapu ombak..biarkan ia berlalu pergi selama-lamanya(aku bagi ayat hyperbola ni untuk kau jer


video
sekali kau sudah melangkah,teruskan jangan menoleh kebelakang semula



jaga diri baik-baik












Alahai Bunga ^^,



subhanallah,cantek ciptaanNya

Disebabkan terlalu sukakan bunga,salji n dedaun gugur yang cantik, so buat la keputusan nak belajar kat oversea..bila sampai jer negara 'seberang laut' ni,huh!! bukan main seronoknyer..hajat termakbul la katakan..heheee.
Tapi tak leh nak happy lame2 sangat,setahun pertama tu jer memang senyum sampai ketelinga la..dapat rasa musim sejuk,bila bercakap keluar asap(jakun sangat kan,m'sia mane ade), pastu dapat pulak tengok bunga warna-warni kembang sana,kembang sini..ish3 memang rasa macam disorga jer time tu..heheeeee(ni jakun ape tak tau la,macam mesia xde bunga jerr). 
Tapi.....bila Allah nak uji,bila2 masa jer Dia boleh bagi...lagho sangat gamoknyer..
Haaa bila masuk musim sejuk tahun kedua, ambek kau!! alahan musim beb {Seasonal allergies @ hay fever @ allergic rhinitis }..berkelana jugak la masa tu..mane2 area yang terdedah gatal2,bengkak2.ditakdirkan masa tu yang kenenyer muka..Ya Allah!!! tak tau nak wat apa,macam2 rase ade..nak balek mesia mase tu jugak rasenyer..makan masa jugak nak sembuh,pantang bagai..n Alhamdulillah dalam 2 minggu ade rasenyer , sembuh alahan tu..ramai jugak yang kena alahan ni,ade muka ade tangan..mane2 yang terdedah kene la..

Musim yang dinantikan antara empat2 musim,SPRING @ musim bunga. Alhamdulillah dapat lagi merase,  mungkin buat kali terakhir sebab tahun ni da nak balek mesia..inshaAllah ;)..alkesahnyer dengan musim bunga kali ni,teruji lagi..Dia bagi aku merasa alahan ni sekali lagi,tempat sama..Allahuakbar!! perit tu memang tak tau nak cakap la. sabar je ubat yang sangat2 diperlukan. tapi aku syukur sebab dalam ramai2,aku terpilih sebagai insan bertuah tu..memang sakit,sakit ni adalah teguran Dia untuk aku..tipulah kalau tak merungut kan,kenapa aku yang kene????? asyik2 aku jer,orang len ok jer..tumpah jugak air mata ni bila memikirkan mende yang jadi ni..
rupe-rupenyer teguran ni ada hikmahnyer,macam kate2 ni..sikit2 la,,,
" Aku minta pada Allah, setangkai bunga segar 
Dia berikan kaktus berduri, 
Aku minta pula kupu-kupu.. 
Dia berikan ulat.. 
 Aku sungguh kecewa dan sedih.. 
namun tak lama kemudian kaktus itu berbunga indah sekali.. 
dan ulat itu menjadi kupu-kupu yang sangat cantik..
Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari, 
Dia datang kan hujan.. 
kita bersedih dan tertanya-tanya.. 
kemana menghilangnya matahari.. 
rupa-rupanya Dia nak hadiahkan kita pelangi yang sungguh indah..
Begitulah Allah mengasihi kita....kadang-kadang Allah tak berikan kepada kita apa yang kita nak.. 
kerana ada yang lebih baik untuk kita.."
so,dari sakit ni rupe2 nyer..Dia kurniakan aku kawan-kawan yang baik,yang banyak membantu aku hadapi 'teguran' ini dengan tabah..terubat sikit derita ni..duduk oversea ni kawan-kawan la keluarga..semuanya sentiasa bersama..suka,duka,susah,senang,sakit,sihat sama2 jaga..terima kaseh..sayang korang semua....

Kami...InshaALLAH bersama selamanya..

Jadilah bunga yang sentiasa mekar dijambangannya,yang sering menghadap dirinya kelangit. Tidak pernah tunduk dan rebah walau ditiup angin kencang. Tetap teguh berdiri menghadapi cubaan...
Kalian, jadilah seperti wangian bunga yang sentiasa semerbak walau ada tangan-tangan khianat terhadapnya. Ia sentiasa memberika yang terbaik bagi sesiapa yang merapatinya umpama lebah yang datang mengambil madu. Ia tidak pernah menghalau bahkan mengalu-alukan.
 " Dan (Dia lah) yang menyatu-padukan di antara hati mereka (yang beriman itu). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatu-padukan di antara hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatu-padukan di antara (hati) mereka. Sesungguhnya Ia Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana."
8:63

semoga kuat lalui hari2 seterusnya..
moga cepat sembuh..







 

Kias Cinta



" Cinta bukan mengajar kita lemah,tetapi membangkitkan kekuatan dikala kepayahan. Cinta bukan mengajar kita menghina diri,tetapi menghembuskan kegagahan. Cinta bukan melemahkan semangat,tetapi membangkitkan semangat. Ingatlah cinta dan perasaan bukan untuk dipersendakan kerana ia bermain-main dengan jiwa. Jika jiwa rapuh dan goyah,rapuhlah ia bersama-sama cintanya.Jika jiwanya kuat dan tabah,pasti ia akan merangkak mencari cinta dalam naungan redha Pencipta."


nak menulis tapi idea tak datang2..


 


Da'ie bukan seorang yang manja!!!!

yes!!!! nk smpikan apa yang benar perlu kuat...xleh nk merengek sane,merengek sini...itu xleh ini xleh....
8:46 --> 
Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, dan janganlah kamu berbantah-bantahan; kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati); sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar. 
jadikan masalah sebagai penguat bukan pelemah semangat....

so,,,as a Mad'u..go!!!!! cari dan teruskan mencari....agar menjadi Da'ie yang mampu memberi sebanyaknya...


exammood --> study2!!!! bru leh jd Da'ie yg kuat...